duminică, 25 mai 2014

Rosii - copilirea

      De regula soiurile cele mai intalnite sunt cele nedeterminate, asa ca se impune copilirea si fasonarea fiecarui fir, dupa ce se dezvolta de aprox. 30 cm inaltime. Atunci incepe sa formeze boboci frumosi, frunzele sunt din ce in ce mai mari si capata o culoare verde inchis iar de la baza spre varf se observa ca fiecare frunza este strajuita de o mladita ce creste pe zi ce trece. 

      Mladita se lasa sa formeze frunza si apoi se taie, de preferat cu o foarfeca speciala (asemanatoare celei de trandafir), daca aveti unghii ascutite se reteaza cu unghia sau un cutit bine ascutit. Eu am procedat cu unghia si foarfeca. 

      De preferat sa se copileasca dimineata pentru ca peste zi sa se inchida rana plantei iar noaptea sau seara, cand udati, sa se inchida din taietura ca sa se minimizeze riscul de imbolnavire. Taietura trebuie sa fie ferma, dreapta, fara a se strivi cu un tais neadecvat. Mare atentie insa caci spre varf copilii pot fi confundati cu varful de crestere si dupa fiecare manunchi de boboci - viitoare flori se cauta varful real diferit de copil. De regula, daca sunt copili in varf, acestia nu sunt purtatori de boboci si depistati din timp lasa planta sa se concentreze pe productia de flori si fructe.

      Alaturi este un soi Alvaro F1 (hibrid) cu copil ce va fi indepartat.

      Nu se taie exact langa baza, se lasa cativa milimetri de petiol. In caz de atac al vreunei boli sau insecte se va proteja astfel tulpina principala.

      Cel mai corect mod de taiere ca si distanta fata de tulpina principala este fotografiat mai jos. Am copilit insa cu unghia si a fost strivita noua tulpinita, rosia s-a vindecat insa mai tarziu. 







      Si acum, am lasat la urma ce era mai important, despre copilii din varf: Cresc mari, aproape comparabili cu tulpina principala Totusi, nu este recomandat mai de nimeni sa fie lasati sa creasca, rosia nu poate sustine 2 tulpini groase si productive si din cauza asta este si mai sensibila la daunatori.  

      Acum 2 saptamani si jumatate am intrat in sera si am copilit toate varfurile duble, chiar daca unele aveau mici boboci. Am renuntat insa pentru sanatatea si vigoarea rosiei. Este pana la urma o forma de buruiana crescuta conditionat pentru fruct! Stiu ca daca las rosiile in pace se descurca, insa in sera este mult mai cald si aerisirea frunzisului (despre care facem un articol separat) alaturi de toaletarea corecta a plantei si udarea corecta vor duce in final la o productie corecta, sanatoasa si foarte gustoasa.

      Sa vedeti hal de copil, a ramas codita, insa grosimea a fost aproape similara tulpinii principale, cum am zis mai devreme (pe aceeasi tulpina se pot vedea alti copili, mai mici, indepartati):



      Si ca sa vedeti ca facem bine ceea ce facem iar in sera e veselie mare, cam asa arata azi rosiile (fara ingrasamant! doar pamant si dolomita):








Gradina frumoasa sa aveti!

4 comentarii:

  1. Multumesc pentru apreciere, Miruna. mai am o bucata de teorie cu poze pentru taierea frunzelor si momentele propice. Ma bucur daca pot sa ajut. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Şi care sunt rezultatele la momentul de faţă?

    RăspundețiȘtergere
  3. Scuza-mi intarzierea. Rezultatele au fost foarte bune dupa mine, am avut mana dar doar pe frunze, tullpinile au fost sanatoase - deci nu s-a raspandit la fel de repede ca anul trecut. Cand au fost zile caniculare ar fi trebuit sa ridicam tavanul, dar nu ne-am gandit la asta pana acum. Am cules in jur de 35-40 kg de rosii cu diferite ocazii iar de 2 ori mult pentru sucurile si bulioanele de iarna. Iar acum am cules de pe singurul copil lasat sa creasca aproape de baza, 10 kg de gogonele. doar pe cele mai mari. urmeaza saptamana viitoare restul (infloresc in continuu si sunt legate toate florile!

    RăspundețiȘtergere