joi, 3 aprilie 2014

Par Napoca

      Si pentru ca am citit in 2012 cat am putut despre peri si fructele lor (nu agreez prea mult fructele tari si cu buburuzele acelea aspre langa cotor sau perele cu coaja nisipoasa), foaia sau foile cu toate informatiile importante pentu mine au ramas la serviciu, am aplicat metode de la facultate. Am stors creierul de tot ce imi era cunoscut ca fiind cel putin citit de 15 ori si dorit pana la a ma duce in persoana la pepiniera ca sa discut cu cineva. Dar cu rabdarea unei angajate tinere de la Hornbach, cu o voce guturala superba si o pasiune vizibila pentru plante de orice fel, am ajuns sa procur un par sortiment Napoca, romanesc: 


      Si avem asa:
"Soi originar din Romania,productivitate ridicata (25-30 tone/ha)
Pomul este de vigoare mijlocie. Formează o coroană larg piramidală, rară, aerisită Productivitate foarte bună, intră timpuriu pe rod.

Infloreste târziu.Este bun polenizator.

Fructul este de marime mijlocie (120-170 g) cu forma piriform regulată, cu gâtul scurt si usor subtiat spre vârf. Coaja netedă, lucioasă, subtire, de culoare galbenă, cu rumeneală discretă pe partea expuse la soare, cu puncte subcutanate brun-gălbui.

Pulpa de culoare alb-gălbuie, crocantă la început, suculentă, dulce, plăcut acidulată.
Excelente pentru consum în stare proaspătă.
Fructele se pretează bine la transport si manipulare.
Se recoltează în perioada 20 -30 August."
Sursa foto si info: http://pepiniera-emma.ro

      Vigoare medie-mare, soi autentic romanesc, fructele se consuma proaspete si in stare de repaus, culese, se pot pastra cel mult 3 saptamani, ceea ce pentru pere (de regula perisabile) este un adevarat record de depozitare. Foarte bun pentru gemuri si dulceturi, compoturi... yammy! deja simt siropul de la prima muscatura, de la primul fruct! Rau e sa fii pofticios....

      La noi parul este pomisorul care inchide oarecum coltul exterior al parcarii, loc special ales pentru umbrirea masinii pana la acoperirea locului cel putin cu o pergola trainica. Din prima m-am gandit ca toti perii cunoscuti de mine prin curtile bunicilor prietenilor mei erau foarte inalti si coronament mare, asa ca l-am pus putin singur dar in flancul casei tocmai ca sa se vada de pe drum, ca si punct de reper (si de ce nu? poate pun casute de paseri dupa ce mai creste putin :)  )

      Pentru ca e bine sa stim cum stam cu taierile: "Taierile la semintoase(mar,par,gutui,etc.)pot fi facute de toamna, dupa intrarea in repausul vegetativ,adica dupa caderea frunzelor.

      Daca nuse reuseste acest lucru toamna, mai pot fi facute si in ferestrele iernii, dar cu consultarea atenta a prognozei meteo, astfel incat dupa aceasta lucrare sa nu urmeze geruri puternice in urmatoarele 3-4 saptamani. Pentru a evita acest risc, putetiefectua taierile incepand cu mijlocul luni februarie."

Fructe bune si sanatoase sa aveti!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu