luni, 14 aprilie 2014

Arbusti fructiferi: coacaz si agris

      Damblaua mea intr-ale padurii, cu toate fructele si frumusetea ei, s-a concretizat pana la urma in cativa arbusti fructiferi. In 2012 am cumparat doi arbusti, coacaz rosu si coacaz negru. Acum, pozitia lor de plantare se pare ca n-a fost una fericita, ca atare unul s-a uscat - am zis sa-i feresc de soare si i-am plantat in semi-umbra si cam multa umezeala, intre doua cutii mari de compost, intr-un colt.

      Supravietuitorul a ajuns mai intai intr-un ghiveci in sera iar dupa ce s-a intremat si ainceput sa dea boboci a fost mutat in gradinita din fata casei, in locul unui molid. Aici este in vant dar are si soare pana pe la pranz, dar imi sta mereu in fata geamului si ii zambesc cel putin de doua ori pe zi. Surpriza si mai amre este aceea ca deja a inceput sa faca flori si fruct. Nu stiu insa care dintre cei doi este....

    Si ca sa nu se simta singur, am mai ales 3 arbusti, in acelasi gen: un coacaz alb, unul rosu si un agris. Sunt in companie selecta, langa gazon si alaturat unor lilieci, zmeuri, menta si o minunata Spiraea Vanhouttei. V-am spart, nu? Este dragostea mea, de cand eram mica si ma uitam cu orele la micile flori albe din gardurile vii dimprejurul blocurilor. Ii mai zice cununita sau floarea miresei, popular, dar eu sincer, n-am stiut niciodata cum s-o numesc asa ca am cautat dupa arbusti decorativi, pe Goagle iar intr-un final am dat de ea.

      Asa, sa revenim la fructiferi. Despre coacaze si agrise (apropos, unii nu stiu de coacaz, da' stiu de blackcurrant si alte denumiri de pe etichete. Trist...) nu cunosc prea multe, insa imi doresc mult sa mananc fructele direct de la sursa asa cum faceam cand eram mica dar doar cu mure, zmeura, afine si fragute. Aaaaa, mi-am dat seama ca imi lipseste afinul din proiect, deci am mai gasit ceva de retinut si de cumparat :)

      Coacazilor si agrisului lor le-am pus 1-2 linguri de praf de dolomita in aceeasi zi ca pomilor fructiferi, pentru ca i-am cumparat si plantat acum in primavara dar nu am aplicat nici un alt ingrasamant. Udati la 2 -3 zile cand a fost cald si a batut vantul, se vede ca le-a priit pentru ca deja au inflorescente si sunt in productie mare de frunze.

      Si doar asa, ca sa va fac pofta pana la fructele din gradina proprie, am dat pe net si am gasit:

 Sursa: www.doropad.ro







      Agrise anyone?  Cam asa:


      O sa am grija sa dezbat necesarul fiecarui arbust mai ales ca asa am ajuns sa citesc cu mare atentie etichetele si sa constat ca nu prea vreau decat soiuri autofertile, care nu au nevoie de un anumit polenizator. Stiu ca sunt izvor de sanatate si ca alaturi de orice verdeata din curte putem alege sa fie si un bonus in materie de fitoterapie. Ceaiuri, peltele, siropuri, limonade proaspete sau sucuri amestecate si baute crude - toate ne pot duce catre o sanatate de fier. Trebuie doar sa vrem si sa ne informam.

Spor si sanatate!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu