joi, 19 iunie 2014

Chrysopidae - un ajutor verde in lupta cu afidele si painjenii

      Cand eram mica arergam impreuna cu ai mei vara in serile mai calduroase, prin casa, doar doar gasim vreo Efemerida (asa stiam ca se numesc). Eram cea mai fericita, gaza mica si verde si cu ochii superbi era plantata la mine in camera pe peredea si vietuiam amndoua fericite: eu adormeam si ma trezeam cu ochii la ea, ea poate fericita ca poate trai 2-3 zile in loc de 1.  Cand era spre moarte, devenea bej-usor maronie si eu eram trista ca iar voi fi singura in camera. Iar atunci cand gaseam mai multe, zburau feeric in jurul lampadarului, fara teama de a se arde la caldura becului (tata mi-a facut abajururi mari de sfoara, superbe!).

      De fapt, era o Chrysopidae, care arata cam asa (din nou Goagle, pana la prima fotografie proprie):


      Aveti grija cum invatati copiii cu insectele, sunt multe care nu-ti fac nimic, sunt spectaculoase si este pacat sa generati vreo fobie absolut degeaba.

      Pentru ca ieri vorbisem de gargarite, am zis sa caut si aceste mici balerine, sa vedem de ce am putine in gradina, ce e cu ele si daca m-ar ajuta in lupta cu afidele.

      Pai da, ne ajuta enorm! Este o insecta benefica, utila gradinilor si plantelor, larvele lor hranindu-se cu insecte cu corp moale, afidele sunt delicatesele pe care le devoreaza. Se pare ca o alta denumire pentru larve este "aphid lions" (also spelled "aphidlions") or aphid wolves" (Sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysopidae), insemnand leul afidelor sau lupul afidelor. Dieta include arahnide (paianjenii!), omizi si oua de fluturi, parazitii Pseudococcidae, acarieni sai diversi paduchi de plante.

      Mai multe (in engleza, stiu dar si mai bine documentat) gasiti informatii aici: http://www.ipm.ucdavis.edu/PMG/NE/green_lacewing.html si http://insects.about.com/od/Nerve-Winged-Insects/p/Common-Lacewings-Family-Chrysopidae.htm 

Ce sa mai cautam...?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu